زیر دریایی های ایرانی
کلاس کيلو
نيروي دريايي کشورمان تعداد سه فروند زيردريايي کلاس کيلو با نام و شمارهبدنههاي Tareq 901، Noor 902 و Yunes 903 را در اختيار دارد که به ترتيب در سالهاي 1992، 1993 و 1997 وارد خدمت شدهاند. اين سه فروند زيردريايي در حال حاضر در بندعباس نگهداري ميشوند. موتور اين زيردريايي به شدت کم صداست اين امر باعث ميشود تا سونار غيرفعال دشمن قادر به شناسايي زيردريايي نشود در ضمن بدنهي زيردريايي توسطي مواد خاصي پوشيده شده است که باعث ميشود سونار فعال نيز همانند سونار غيرفعال در کشف زيردريايي دچار مشکل شود. اين ويژگيها باعثشدهاند تا نيروي دريايي ايالات متحده لقب حفرهي سياه را براي اين زيردريايي برگزيند. اين کلاس زيردريايي قادر به حمل 18 اژدر و يا 24 مين است و قادر است موشکهاي سطحبههواي SA-N-Gremlin را نيز شليک نمايد.
خصوصيات
کشور سازنده: روسيه
متصديان: روسيه، چين، ايران، هند، الجزاير، اندونزي، روماني، ويتنام، لهستان
تناژ جابجايي: 3000 تا 4000 تن
طول: 70 تا 74 متر
آبخور: 6.5 متر
حداکثر سرعت: 25 گره
برد عملياتي: 6000 تا 7500 مايل در سرعت 7 گره
مدت زمان پايداري: 45 روز
حداکثر عمق عملياتي: 300 متر
خدمه: 52 نفر
تسليحات: 18 اژدر و يا 24 مين، 8 فروند موشک سطح به هواي SA-N-10 Gimlet و يا SA-N-Gremlin
کلاس غدير
زيردرياييهاي کلاس غدير حاصل اولين تلاش متخصصان کشورمان در ضمينهي توليد زيردريايي ساحلي هستند. در 24 نوامبر 2007 دريادار حبيبالله سياري اعلام کرد در 28 نوامبر ناوشکن جماران و نخستين زيردريايي کلاس غدير به آب انداختهخواهند شد. اين زيردريايي از گونهي ساحلي است و براي عملياتهاي کوتاه برد کاربرد دارد. در طرح اين زيردريايي شباهتهاي فراواني با زيردريايي کلاس P-4 کرهي شمالي وجود دارد. اين زيردريايي قادر به جابجايي کماندوها به نقاط مورد نظر، مينگذاري و شليک موشک و اژدر است. به نظر ميرسد اين زيردريايي داراي دو مقر اژدر 533 ميليمتري باشد که از اين مقر ميتوان جهت شليک اژدر حوت و يا موشکهاي ضدکشتي بهره برد.از اين کلاس زيردريايي تعداد 7 فروند ساخته شده است که در حال حاضر همگي آنها فعال هستند.
خصوصيات
کشور سازنده: ايران
تعداد: حداقل 7 فروند
تناژ جابجايي: 120 تا 150 تن
طول: 20 متر
شعاع: 3 متر
آبخور: 2.5 متر
حداکثر سرعت: 11 گره
خدمه: 18 نفر
تسليحات: دو مقر پرتاب اژدر 533 ميليمتري، قابليت حمل دو تا چهار اژدر، چهار تا هشت مين و احتمالا شليک موشکهاي ضدکشتي
پيشران: ديزل-الکتريک زيردريايي کلاس غدير
تصوير ماهوارهاي از پايگاه بندر عباس و محل نگهداري زيردرياييها
کلاس نهنگ
زيردريايي کلاس نهنگ حاصل دومين تلاش متخصصان داخلي جهت توليد زيردريايي بومي است. اين زيردريايي حاصل تلاش 220 محقق و حدود 1.2 ميليون ساعت کار تحقيقاتي و عملي است. از اين کلاس يک فروند ساخته شدهاست که در مارس 2006 وارد خدمت شدهاست. نهنگ در واقع يک زيردريايي کوچک ساحلي که داراي قابليت ويژهي مين گذاري است. دو مقر اژدر کوچک در دو سمت اين زيردريايي وجود دارد که از آن جهت شليک اژدرهاي سبک استفاده ميشوند. بنابر برخي گزارشات اين زيردريايي قادر به شليک موشکهاي ضدکشتي نيز ميباشد. اين زيردريايي مجهز به يک رادار جهت کاوش سطحي است. همچنين سطح آن توسط موادي خاص پوشيده شده که کار کشف آن توسط سونار را دشوار ميسازد. مقامات کشورمان اعلام کردهاند که اين زيردريايي به واسطهي مجهز بودن به سامانههاي پيشرفتهي الکترونيکي قادر است همزمان به شليک موشک و اژدر بپردازد اما هيچ اطلاعاتي دربارهي موشک و يا اژدر مورد استفاده منتشر نشدهاست.
خصوصيات
کشور سازنده: ايران
تعداد: 1 فروند
تناز جابجايي:350 تا 400 تن
طول: 20 متر
آبخور: 2.5 متر
شعاع: 3 متر
تسليحات: دو مقر پرتاب اژدر، موشک، قابليت مينگذاري
پيشران: ديزل-الکتريک کلاس نهنگ
کلاس قائم
زيردريايي قائم نخستين زيردريايي نيمه سنگين ايراني خواهد بود. گفته ميشود اين زيردريايي هماکنون در دست ساخت است. در تاريخ 25 آگوست 2008 وزير دفاع کشورمان مصطفي محمد نجار خبر از ساخت نخستين زيردريايي نيمهسنگين بومي داد. گفته ميشود اين زيردريايي داراي تناژ جابجايي بالاي 1000 تن است. به گفته دريادار حبيبالله سياري قائم قادر به مينگذاري و شليک انواع مختلفي از اژدرها و موشکهاي ضدکشتي است. همچنين به گفتهي وي اين زيردريايي قادر است در هر عمليات تهاجمي و تدافعي شرکت نمايد.
خصوصيات
کشور سازنده: ايران
تعداد: يک فروند در دست ساخت
تناژ جابجايي: 1000+ تن
تسليحات: موشک، اژدر و مينهاي دريايي
پيشران: ديزل-الکتريک زيردريايي قائم
کلاس Yugo
زيردرياييهاي کلاس يوگو از زيردرياييهاي کوتاهبرد ساحلي است که توسط کرهي شمالي ساختهشدهاند. از اين کلاس تعداد شش فروند ساختهشدند. يکي از زيردرياييها در سال 2007 توسط نيروهاي کرهي جنوبي کشف و توبيخ شد. تعداد چهار فروند از 5 فروند باقي مانده به نيروي دريايي ايران تحويل داده شدند. اين زيردرياييها داراي دو جايگاه پرتاب اژدر 530 ميليمتري هستند و برد عملياتي آنها به حدود 1000 کيلومتر ميرسد.
خصوصيات
کشور سازنده: کرهي شمالي
تعداد: 4 فروند
تناژ جابجايي: 90 تن
طول: 20 متر
شعاع: 2 متر
سرعت: 10 گره
برد: حدود 1000 کيلومتر
خدمه: 4 تا 6 کماندو يا غواص
تسليحات: دو مقر پرتاب اژدر 530 ميليمتري
پيشران: ديزلي
کلاس سابحات 15
زيردرياييهاي کلاس سابحات در واقع نخستين زيردرياييهاي ساخته شده در ايران هستند که ساختشان در سال 2000 اعلام شد. کاربرد اصلي اين زيردريايي مينگذاري است اما با اين وجود گفته ميشود اين زيردريايي قادر به جابجايي 3 تا 7 غواص است. همچنين اين زيردريايي قادر است در عملياتهاي شناسايي نيز شرکت نمايد. اين زيردريايي را ميتوان توسط بالگردهايي چون شينوک و يا سيکينگ جابجا کرد و يه اينکه از آن به عنوان واحد شناسايي در ناوها استفاده کرد.
خصوصيات
کشور سازنده: ايران
تعداد: احتمالا 3 فروند
طول: 8 متر
خدمه: 3 تا 7 نفر
تسليحات: حداکثر 17 مين Limpet سابحات 15
زيردريايي نامشخص؟
اخباري مبني بر توليد زيردريايي مرطوب در کشورمان منتشر شده است. گويا اين زيردريايي دو نفره قادر است يک اژدر سنگين را تا نزديک شناور دشمن حمل و سپس آنرا به سمت دشمن رها سازد. بنابر برخي اخبار منتشر شده سوئيتهاي سوناري قادر به تشخيص اين زيردريايي نيستند که اين امر بر تواناييهاي آن ميافزايد.
خوصيات
کشور سازنده: ايران
تعداد: 1 فروند؟
تناژ جابجايي: 3 تن
طول: 7 متر
خدمه: 2 نفر
تسليحات: يک اژدر سنگين