مأموریت دانشگاه‌ها برای ساخت جت‌های ۱۵۰ نفره/ پذیرش ۵۰۰ دانشجو در دکتری پژوهش‌محور

معاون پژوهشی وزیر علوم از مأموریت به برخی دانشگاه‌ها و شرکت‌های خصوصی برای ساخت هواپیماهای جت ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفره ظرف چند سال آینده خبر داد.

خبرگزاری فارس: مأموریت دانشگاه‌ها برای ساخت جت‌های ۱۵۰ نفره/ پذیرش ۵۰۰ دانشجو در دکتری پژوهش‌محور

محمد مهدی‌نژاد نوری معاون پژوهشی و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در نشست خبری که صبح امروز برگزار شد، گفت: طی دو سال گذشته در حوزه پژوهش و فناوری تدابیری اندیشیده شده و با فعالیت‌های شورای عطف و فعالیت‌های دولت، نیازهای کشور به خوبی دسته‌بندی و اولویت‌بندی شده است.

وی افزود:در جلسه قبلی شورای عتف 13 پروژه بزرگ نیازسنجی شد که یکی از این پروژه‌ها طراحی و ساخت هواپیماهای 100 تا 150 نفره است.
ماتوانستیمwww.dastavardiran.blogfa.com
مهدی‌نژاد خاطرنشان کرد: تقاضا برای هواپیما در کشور بسیار است و نمی‌توان در این حوزه به کشورهای دیگر تکیه کنیم. بنابراین چندین دانشگاه، شرکت و سازمان را درگیر کردیم تا ظرف 3 تا 5 سال آینده این جت‌های 100 تا 150 نفره ساخته شود.

معاون وزیر علوم تصریح کرد: تهدیدات سایبری از جمله تهدیدات علیه ایران است و نشان می‌دهد که آمریکا در این حوزه ایران را هدف قرار داده است که جامعه علمی باید وارد این حوزه می‌شد.

وی با بیان اینکه در آینده نزدیک 90 درصد مقالات و پایان‌نامه‌ها عملی شده و به حوزه کاربرد می‌رسند، گفت: در حال افزایش تحصیلات تکمیلی در کشور هستیم و در حال حاضر 25 هزار دانشجوی دکتری در کشور تحصیل می‌کنند که با توجه به تعداد دانشجویان کارشناسی ارشد تعداد آنان به 320 هزار دانشجو می‌رسد که مقالات خوبی را تولید کرده‌اند.

وی در ادامه گفت:‌با توجه به بالا رفتن تعداد این دانشجویان در سال‌های آینده تولیدات علمی بیشتری را شاهد خواهیم بود و جزء 10 کشور اول برتر دنیا در تولید علم خواهیم بود و این اعتراف تحلیلگران علمی جهان است.

مهدی‌نژاد در خصوص استفاده از پروژه‌های علمی و فناوری ایرانیان خارج از کشور گفت: سیاست وزارت علوم این است که مراکز پژوهشی و تحقیقاتی از پروژه‌های علمی و فناوری ایرانیان مقیم خارج از کشور استفاده کرده و از این پروژه‌ها حمایت کنند.

وی در خصوص ورود تجهیزات آزمایشگاهی به کشور گفت: بر اساس آخرین اطلاعات طی چند روز آینده دو پارت از 16 پارت تجهیزات آزمایشگاهی که در گمرک وجود داشت، ترخیص شده و در اختیار دانشگاه‌های کشور قرار می‌گیرند و مابقی این پارت‌ها طبق دستور رئیس جمهور ظرف چند هفته آینده ترخیص می‌شوند.

مهدی‌نژاد تصریح کرد:‌یکی از رویکردهای وزارت علوم در خصوص فعالیت‌های پژوهشی، دکتری پژوهش‌محور است. امسال برای اولین بار 500 دانشجو از بهمن ماه در دکتری پژوهش محور فعالیت خود را در پژوهشگاه‌ها آغاز می‌کنند و از سال آینده طبق دستور وزیر علوم در دانشگاه‌های کشور نیز فعالیت خواهند داشت.

معاون وزیر  علوم گفت: دانشجویان دکتری پژوهش محور 8 واحد درسی را انتخاب کرده و این واحدها درسی را می‌گذرانند اما بر روی پژوهش‌های کلان باید فعالیت کنند.

مهدی‌نژاد با اشاره به اینکه دوره پژوهش محور کارشناسی ارشد نیز از سال آینده راه‌اندازی خواهد شد، خاطرنشان کرد: نیم تا 3 درصد اعتبارات دستگاه‌های کشور باید صرف فعالیت‌های پژوهشی شوند و شورای عتف آئین‌نامه‌ای را تصویب کرده و با استقرار دیوان محاسبات در این دستگاه‌ها این اعتبارات طبق اولویت هزینه می‌شوند.

 

ساخت هواپیمای پهن‌پیکر در ایران

مشاور ارشد وزیر صنایع و معادن گفت نقشه راه ساخت هواپیمای پهن‌پیکر تدوین شد.
سه ماه پس از اعلام وزیر صنایع و معادن مبنی بر عزم نظام برای ساخت هواپیمای ملی، مشاور ارشد وی از تدوین نقشه راه بومی‌سازی دانش فنی تولید هواپیمای پهن‌پیکر خبر داد.

نزدیک به 90 روز پیش، وقتی خبر عزم جدی نظام برای بومی‌سازی ساخت هواپیما منتشر شد، برخی با عینک بدبینی به این مساله نگاه و آن را یک طرح ناممکن ارزیابی کردند؛ این در حالی بود که مسوولان ارشد نظام با اعتماد به توانمندی‌های علمی و صنعتی کشور، وزارت صنایع و معادن را مسوول تحقق این اراده ملی کردند.
وزیر صنایع و معادن 30 فروردین‌ماه در مراسم رونمایی «رانا» در تایید توانمندی‌های صنعتی خاطرنشان کرد: «۱۵ سال پیش تصور طراحی ساخت خودرویی با برند ملی بسیار سخت و دور از ذهن بود اما امروز صنعت کشور، سه خودرو ملی تولید کرده است.»
به این ترتیب پس از بومی‌سازی صنعت خودرو، دانش هسته‌ای و ساخت ماهواره و موشک‌های ماهواره‌بر، کشور گام در مسیر بومی‌سازی صنعت هوایی گذاشت؛ مسیری که با توجه به تحریم و خصومت‌ دولت‌های استعمارگر، سخت و پرپیچ و خم به نظر می‌رسد. از این رهگذر، وزارت صنایع و معادن مدت زیادی را صرف بررسی کارنامه مدیران لایق کرد تا فردی را انتخاب کند که به تعبیر وزیر صنایع و معادن بتواند در مقابل تمامی مشکلات قد علم کرده و صنعت هوایی را در کشور بومی کند.
محرابیان با بیان این‌که امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی تصمیم جدی دارد با استفاده از تجارب علمی و صنعتی خود، صنعت هوایی را در کشور بومی کند، منوچهر منطقی را مسوول پیگیری بومی‌سازی دانش فنی ساخت هواپیمای پهن‌پیکر کرد.

مذاکره با کشورهای سازنده هواپیما
به گفته محرابیان، در زمینه هوافضا، اقدامات خوبی از سوی دولت و بخش خصوصی صورت گرفته و هم‌‌اکنون هر دو بخش به این نتیجه رسیده‌اند که باید با تمرکز تمامی فعالیت‌ها در یک نقطه، رشد خوبی را در این زمینه شاهد بود، البته این تمرکز در اجرا نیست بلکه منظور مدیریت، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری است.
وزیر صنایع و معادن از مذاکره ایران با چند کشور خارجی برای ساخت هواپیماهای پهن‌پیکر خبر داد و گفت: ایران با مذاکره با برخی کشورها درصدد پرکردن خلأ موجود در صنعت هوایی است تا بتوان رشدی شایسته را در این زمینه به دست آورد.
البته نباید انتظار داشت که این پروژه ظرف چند ماه جواب روشنی دهد، زیرا قطعا نیازمند تحقیقات و تلاش بسیار است تا بتوان تولید هواپیماهای پهن‌پیکر را به عنوان یکی از افتخارات جمهوری اسلامی ایران در آینده مطرح کرد. در این زمینه، منطقی مشاور ارشد وزیر صنایع و معادن با بیان این‌که گام اول در مسیر ساخت هواپیمای پهن‌پیکر با انجام مطالعات گسترده و بررسی تجارب کشورهای سازنده هواپیما برداشته شده است، به «گسترش صنعت» گفت: نقشه راه اولیه بومی‌سازی دانش فنی تولید هواپیمای پهن‌پیکر تدوین شده و در انتظار تصویب است. وی با بیان این‌که کشورهای زیادی درصدد ساخت هواپیمای پهن‌پیکر هستند، تصریح کرد: کشور ما نیز از مدت‌ها پیش روی این مساله متمرکز شده بود اما به‌دلیل این‌که استراتژی مشخصی در این زمینه وجود نداشت، پیشرفت‌های صورت گرفته به اندازه پتانسیل‌های موجود نیست.
منطقی با اشاره به سفر خارجی خود گفت: با مطالعاتی که در زمینه تجارب کشورهای مختلف انجام گرفته، چارچوب و نقشه راه اولیه بومی‌سازی صنعت ساخت هواپیما مشخص شده که پس از تصویب باید گام به‌گام بر اساس آن پیش رفت.
به گفته وی با توجه به تخصص بالایی که برای طراحی و تولید هواپیماهای پهن‌پیکر نیاز است، تلاش می‌شود در ابتدا با مشارکت خارجی‌، زمینه طراحی هواپیماهای پهن‌پیکر حاصل ‌شده و در گام بعد دانش فنی ساخت هواپیمای پهن‌پیکر را بومی کرد.

استفاده از تجربه‌های داخلی
به گزارش گسترش صنعت، تلاش برای ساخت هواپیمای داخلی دارای سابقه طولانی است. از دهه‌های گذشته به‌خصوص پس از پیروزی انقلاب اسلامی در پی تحریم‌های موجود برای خرید هواپیما، فکر تولید هواپیما در داخل کشور قوت گرفت و چندین پروژه را خلق کرد.
تولید گلایدر آوا 101، هواپیمای دونفره آوا، سمپاش آوا، هواپیمای چهار نفره فجر 3 و بالاخره هواپیمای مسافری 50 نفره ایران140، از جمله پروژه‌هایی هستندکه موفق به پشت سر گذاشتن چالش‌های موجود و ورود به عرصه تولید شده‌اند اما مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه ساخت داخل هواپیما، همان هواپیمای ایران140 است که توسط شرکت صنایع هوایی ایران وابسته به وزارت دفاع و پشتیبانی و با مشارکت شرکت آنتونف روسیه وارد مراحل تولید شده و قرار است که در مسافت‌های کمتر از دو ساعت به مسافران کشور خدمات ارائه کند.
مشاور ارشد وزیر صنایع و معادن با اشاره به تجربه‌های پیشین کشور گفت: بدیهی است برای ساخت هواپیمای پهن‌پیکر باید گام از جایی برمی‌داشتیم که گام‌های اولیه برداشته شده بود. خوشبختانه در وزارت دفاع اقدامات خوبی مثل ساخت هواپیمای ایران140 صورت گرفته به ‌طوری‌که حدود 75 صنعت روی بخش‌های مختلف مربوط به قطعات هواپیما به‌ویژه بخش‌های با فناوری بالا کار می‌کنند.
وی درباره زمانبندی ساخت هواپیمای پهن‌پیکر با بیان این‌که فرهنگ ساخت هواپیما، فرآیندی پیچیده و فنی است، گفت: ما باید فرهنگ ساخت هواپیما را مشخص کنیم، در گام بعد، مراحل مختلف پروژه و چگونگی کمک دولت و میزان سرمایه‌گذاری را باید مشخص کرد. با تکمیل این مراحل می‌توان گفت که فرآیند پویایی در زمینه ساخت هواپیما شکل گرفته است.
وی معتقد است: زمان تولید نمونه اولیه بستگی به شرایط مختلف فنی، علمی و چگونگی تامین منابع دارد. هواپیما نسبت به بودجه فوق‌العاده حساس است، بنابراین اگر نتوان بودجه لازم را ظرف مدت زمان مشخص شده تامین کرد، پروژه در دور زمانی خواهد افتاد که اصلا قابل کنترل نیست.

آشنایی با هواپیمای پهن‌پیکر
ایران 140 یک هواپیمای مسافربری منطقه‌ای با قابلیت حمل 52 مسافر است. کابین هواپیما قابلیت جا دادن 52 نفر را در ردیف‌های چهارتایی دارد. ایران140 دارای سرعت نزدیک به 600 کیلومتر بر ساعت است. اما هواپیمای پهن‌پیکر یک هواپیمای بزرگ مسافربری است که در سالن مسافران آن دو راهرو وجود دارد و در اصطلاح به آن هواپیمای دو راهرویی می‌گویند. عموما هواپیماهای مسافربری پهن‌پیکر، بدنه‌ای با قطر پنج تا شش متر دارند. در این نوع هواپیماها، در سالن اصلی، مسافران در هفت تا 9 صندلی در کنار یکدیگر می‌نشینند و در کل توانایی حمل 200 تا 600 مسافر را دارد. هواپیماهای پهن‌پیکر به‌صورت گسترده‌ای برای حمل بار و دیگر کارهای خاص مورد استفاده قرار می‌گیرند. در مقابل، هواپیماهای مسافربری تنگ‌پیکر دارای قطری در حدود سه تا چهار متر هستند و یک راهرو دارند و تعداد صندلی‌های آنها بین دو تا شش عدد کنار هم است. هواپیماهای پهن‌پیکر در اصل برای بهره‌وری بیشتر و در عین حال آسایش مسافران طراحی شده است. این هواپیماها به منظور انتقال هرچه بیشتر مسافران و در نتیجه سود و منفعت بیشتر گسترش یافته‌اند. این‌که یک هواپیما چقدر مسافر را حمل کند، به شرکت هواپیمایی هم وابسته است زیرا اندازه صندلی‌های هواپیما را شرکت هواپیمایی تعیین می‌کند. برای مثال در پروازهای کوتاه‌مدت، تعداد صندلی‌ها بسیار بیشتر است.سه ماه پس از اعلام وزیر صنایع و معادن مبنی بر عزم نظام برای ساخت هواپیمای ملی، مشاور ارشد وی از تدوین نقشه راه بومی‌سازی دانش فنی تولید هواپیمای پهن‌پیکر خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما، نزدیک به 90 روز پیش، وقتی خبر عزم جدی نظام برای بومی‌سازی ساخت هواپیما منتشر شد، برخی با عینک بدبینی به این مساله نگاه و آن را یک طرح ناممکن ارزیابی کردند؛ این در حالی بود که مسوولان ارشد نظام با اعتماد به توانمندی‌های علمی و صنعتی کشور، وزارت صنایع و معادن را مسوول تحقق این اراده ملی کردند.
وزیر صنایع و معادن 30 فروردین‌ماه در مراسم رونمایی «رانا» در تایید توانمندی‌های صنعتی خاطرنشان کرد: «۱۵ سال پیش تصور طراحی ساخت خودرویی با برند ملی بسیار سخت و دور از ذهن بود اما امروز صنعت کشور، سه خودرو ملی تولید کرده است.»
به این ترتیب پس از بومی‌سازی صنعت خودرو، دانش هسته‌ای و ساخت ماهواره و موشک‌های ماهواره‌بر، کشور گام در مسیر بومی‌سازی صنعت هوایی گذاشت؛ مسیری که با توجه به تحریم و خصومت‌ دولت‌های استعمارگر، سخت و پرپیچ و خم به نظر می‌رسد. از این رهگذر، وزارت صنایع و معادن مدت زیادی را صرف بررسی کارنامه مدیران لایق کرد تا فردی را انتخاب کند که به تعبیر وزیر صنایع و معادن بتواند در مقابل تمامی مشکلات قد علم کرده و صنعت هوایی را در کشور بومی کند.
محرابیان با بیان این‌که امروز نظام مقدس جمهوری اسلامی تصمیم جدی دارد با استفاده از تجارب علمی و صنعتی خود، صنعت هوایی را در کشور بومی کند، منوچهر منطقی را مسوول پیگیری بومی‌سازی دانش فنی ساخت هواپیمای پهن‌پیکر کرد.